نشانه

از جمله مهمترین بخش های تبلیغاتی یک شرکت، نشانه (Logo) آن است. نشانه سازمانی نمایانگر کارکرد، جایگاه، نام، اهداف، امکانات و بسیاری موارد دیگر است که در نهایت، سازنده هویت آن مجموعه هستند. هویت سازمانی یک شرکت بر اساس نشانه و رنگ های آن شکل می گیرد و استفاده از یک نشانه خوب باعث تسهیل اجرای مواد تبلیغاتی یک شرکت می شود. همه برندها، شرکت ها و کارخانجات بزرگ دنیا، بیشتر از آن که با محصولات، بروشورها، پوسترها و دیگر مواد تبلیغاتی شناخته شوند با نشانه خود در ذهن مخاطب جا باز می کنند.

اتمسفر در طول فعالیت خود تعداد زیادی نشانه (Logo) و نشانه نوشته (Logotype) را طراحی کرده است؛ که هرکدام، سهم خود را در بازار تبلیغات به درستی ایفا کرده اند.

لوگو یا نشانه چیست؟

لوگو ، نشان واره ، نشانه یا آرم نمادیست که به کمک آن مفهوم کاری و یا برند تجاری در یک نگاه مشخص می گردد، به کمک یه لوگو مناسب می توان مفهوم کاری را که در قلب یک شرکت و یا سازمان نهفته است به نمایش گذاشت. یک لوگو مناسب به دور از پیچیدگی های آن بایستی مفهوم خود را به بیننده برساند و به سادگی به ذهن سپرده شود تا هر بتواند رد پایی از شرکت یا سازمان صاحب آرم را مشخص سازد. لوگو ها با نماد درون خود و یا نوشته و ساختار خود معرف توانایی هر شرکت ، سازمان و یا موسسه ای بوده و همواره در درون خود سخنی را بیان می کنند که یا در یک نگاه مشخص است و یا نیاز به تامل دارند.

طراحی لوگو اتمسفر

نشان‌واره

آرم

در قرون وسطی شناسایی شوالیه‌ها با زره کامل بسیار دشوار بود چون انها کلاه خود بر سر می‌گذاشتند. از این رو شوالیه‌ها به تدریج از علامت‌هایی روی زره و سپر خود استفاده کردند. این علامت‌ها تدریجاً به آرم یا نشان‌های خانوادگی تبدیل شدند که فرد دیگری حق استفاده از آن‌ها را نداشت.

در سده‌های میانه برخی از کارکنان دربار مسئول ثبت و حفظ آرم‌ها بودند و به طرح‌های جدید نیز پاداش می‌دادند. کالج هرالد در لندن هنوز هم چنین کاری راانجام می‌دهد. امروزه این نشان‌ها هنوز توسط خانواده‌های سلطنتی در اروپا استفاده می‌شوند.

نشان‌واره یا لوگو یا آرم عنصری گرافیکی از علائم یا برچسب‌ها است به‌طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا به صورت ویژه اما خوانایی چیده شده‌است. شکل، رنگ، سبک حروف و … باید مشخصاً از دیگر علایم مشابه بازار متفاوت باشد.

نشان‌واره طرح ملموسی برای نمایاندن کالای مورد نظر است. همچنین خصوصیات سازمانها را شرح می‌دهد.

اخیراً اصطلاح لوگو برای شرح علائم، تمثیلها، لباس نیروهای نظامی، نشان‌ها و حتی پرچم‌ها استفاده شده است.

چرا لوگو طراحی کنیم ؟

تاریخچه حضور لوگو یا نشانه در دنیا به دوران غارنشینی باز میگردد و از آن زمان مردم جهت اطلاع رسانی از المانها و اشکال جهت اطلاع دهی به دیگران استفاده می کردند بنابراین می توان به این نکته دست یافت که حضور یک لوگو ، ارایه کننده مفهومی بصری برای بیننده است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. طراحی لوگو یک امر زمانبر و فوق العاده حساس است. متخصصان گرافیک باید بتوانند نیاز مشتری را آنالیز کرده و اتود های مربوط و مورد قبول به کارفرما ارا‌یه کنند. در طراحی لوگو از المان شناسی و نماد شناسی و مفهوم گرایی المانهای مربع و دایره و مثلث استفاده می شود تا بتوان مفهوم ذات لوگو و آرم را بصورت گویا تر ارایه کرد و شاخص ترین فرایند موجود در عملکرد یک شغل را بصورت بصری نمایش داد. لوگو یا نشان تجاری هویت یک سازمان یا شرکت بوده و به کمک آن هم نام شرکت و هم حوزه فعالیت آن به نمایش گزارده می شود و طراحی آرم شرکت از اهمیت بی شماری برخوردار است تا آنجا که یک لوگو مناسب و مفهومی می تواند در محبوبیت یک برند تاثیر بی شمار داشته باشد.

ایده طراحی لوگو اتمسفر
چگونه لوگو طراحی می شود ؟

در طراحی لوگو آیتم های مختلفی درگیر است و شناخت فعالیت سازمان یا شرکت اولین مرحله کار است، پس از شناخت دقیق توانایی ها و حوزه فعالیت یک شرکت و نیاز و نظر کارفرما یکی از مدل های طراحی لوگو انتخاب می شود. همواره فرایند طراحی نشانه از اتود زدن روی کاغذ شطرنجی و مفهوم گرایی روی المانها و سمبل نگاری آغاز می شود و فقط رنگ سیاه و سفید قالب اصلی کار را تشکیل می دهد. لوگوهایی که از ابتدا بصورت رنگی و یا توسط نرم افزار های طراحی پیاده سازی می شوند معمولا در ارایه مفهوم ناتوان تر هستند. پس از طراحی چند اتود لوگو و دریافت نظرات کارشناسی تیم طراحی لوگو حرفه ای ، چند اتود انتخاب شده و روتوش می شوند و جهت دریافت نظر کارفرما ارایه می شوند و در نهایت پس از ادیت و ویرایش اتود ها رنگ آمیزی روانشناسی شده و دیحیتال شده و تحویل میگردند.

لوگو، آرم، سمبل، نشانه، نماد ؟!

لوگو ، آرم ، سمبل ، نماد ، نشانه ، نشان نوشته ، مفهوم و هویت و اصالت یک نام را نشان میدهند در حالیکه ذاتا با یکدیگر از نظر خلاقیت و کاربری متفاوت هستند. لوگو یا نشانه : طرحی گرافیکی خلاقانه و منحصر بفرد مفهومی یا بی معنا نشانه تصویری : طرحی گرافیکی و بصری ( پیکتوگرام لوگو ) نشان نوشته : طرحی نوشتاری و بصری ( لوگو تایپ ) نشانه تلفیقی : ترکیبی از پیکتوگرام و لوگو تایپ نشانه تک : طرحی از حروف اول نام تجاری ( مونو گرام ) سه بعدی : گونه جدید طراحی پرسپکتیو لوگو دیجیتال

چرا لوگو توسط متخصصین طراحی شود؟

طراحی نماد در عین سادگی کار بسیار دشواری است و نیاز به تجربه ، شناخت و تسلط بر تخصص های مختلف دارد، تا آنجا که مشاوران مختلف جهت کمک رسانی به تیم های طراحی ، شغل و تخصص کارفرما را برای تیم طراحی تشریح کرده و نقاط ابهام آنها را مرتفع می کنند تا تیم طراحی بتواند با شناخت دقیق از حوزه فعالیت کارفرما و شناخت سایر همکاران بهترین ایده را ارایه کند. طراحی سمبل کاری یک جانبه نیست و حتی در شرایطی که لوگو از هر لحاظ مناسب باشد می تواند از نظر کارفرما مورد پسند نباشد ، چرا که ذاتا کارهای گرافیکی بر اساس سلایق شاخص گذاری می شوند و هیچگاه کسی نمی تواند سلیقه ذاتی کسی را تغییر دهد. تیم های طراحی لوگو سپنتا با تجربه چندین ساله خود ، ترکیبی از خلاقیت های مختلف را دور هم جمع آوری کرده اند و همواره ایده های نو را به نمایش قرار می دهند، حضور تخصص های مختلف در تیم های طراحی به ما اجازه مانور بیشتری را در طراحی لوگو، لوگو تایپ ، نشان نوشته ، نشانه و برندینگ می دهد.

اهمیت لوگو در موفقیت کسب و کار شما

کسب و کار در دنیای امروزی که از آن تحت عنوان کسب و کار استراتژیک نام برده می شود از سه پایه اصلی تشکیل شده است. این سه پایه شاملِ مدیریت بازاریابی استراتژیک، مدیریت اجرایی استراتژیک و مدیریت مالی استراتژیک است که بازاریابی خود روایتی متفاوت و البته نتایجی متفاوت در راستای تحقق اهداف استراتژیک کسب و کارها را به همراه دارد که متاسفانه در ایران به دلیل عدم آگاهی از قوانین و اصول به روز جهان که البته می تواند به دلایلی چون عدم حضور اساتید متخصص و مسلط، آموزش های ضعیف آکادمیک و یا ذهنیت های سنتی بروز کرده باشد، نگرش ها و رفتارهای سالیان قبلِ کشورهای صنعتی در آن جاری است و یکی از تفکرات سنتی مدیران و صاحبان کسب و کارها در طراحی لوگو نمایان می گردد.

بسیاری از افراد گمان می کنند که طراحی لوگو می بایست بر عهده طراحان هنری و گرافیست ها گذاشته شود، در حالی که برای طراحی یک لوگو به یاد ماندنی و موفق این متخصصان می بایست در کنار تیمی تشکیل شده از بخش های مربوط به پیشبرد در واحد بازاریابی حضور داشته باشند. و چه بسا که حضور متخصصانی در زمینه برندینگ، روابط عمومی و تبلیغات به مراتبط مهم تر از یک طراح گرافیک می باشد.

طراحی لوگو یک تخصص پیچیده و در حیطه وظایف متخصصان بازاریابی است لذا ایشان می توانند با رعایت اصول اصلی و خطوط فکری بازاریابی در کسب و کار مد نظر مناسب ترین لوگو مورد نیاز را یافته و خلق نمایند. طراحی لوگو شما می بایست به گونه ای باشد که ماندگار باشد و در آینده نیازی به اعمال تغییرات در آن نبوده و یا بدتر از آن مجبور به تغییرش نباشید. اگر چه عده بسیاری گمان می کنند که لوگو همان برند است اما به هر روی با کسب اطلاعات بیشتر و گسترده تری در زمینه برندینگ قطعاً به لزوم حساسیت هایی که در این مقاله به آنها اشاره داریم پی خواهند برد. اهمیت طراحی لوگو دقیقاً به اندازه انتخاب نام جدید برای کسب و کار و یا محصول مهم است و در صورتی که در این زمینه موفق عمل نکنید، بازاریابی استراتژیکِ کسب و کار خود را با چالش های احتمالی مواجه می کنید.

اگر چه ظاهر یک لوگو به تنهایی نمی تواند در ذهن مشتری پایدار باشد و وفاداری به برند از عواملی چون Brand Positioning (جایگاه سازی برند) نشات می گیرد، اما وجود یک لوگو خاص و قدرتمند می تواند روند فعالیت های مد نظر را در بخش های مربوط به برند و برندینگ تا حد بسیار زیادی بهبود و همچنین سهولت بخشد.

برای شروع کار ابتدا می بایست تیم تحقیقات خود را آماده کنید و ایشان را موظف به تحقیقات بازار در زمینه های تاثیرگذاری بر لوگو نمایید. تحقیق بر لوگو سایر فعالین بازار در عرصه داخلی و جهانی، تحقیق درباره لوگو رقبا، شرکت ها و محصولات مشابه، تحقیق در مورد رنگ های مناسب و تاثیرگذار، نوع لوگو، فونت های قابل استفاده و مواردی از این دست و همچنین پس از آن تحقیقات بازاریابی در مورد لوگو پیشنهادی مهمترین اقدامات اولیه شما خواهند بود.

البته ممکن است با خواندن این دستور العمل ها از خود سوال کنید که چرا باید برای طراحی یک لوگو این همه هزینه و انرژی صرف کنم و پس از آن تصمیم بگیرید تا با همفکری دوستان، همکاران و یا حتی بستگان خود یک لوگو جدید را طراحی و آماده کنید، اما بدانید کسب و کارهایی که با ذهنیت های سنتی و غیر علمی پیش می رود همیشه ذهنیت هایی سنتی و غیر علمی به همراه خواهند داشت که همین ذهنیت ها سبب می شود تا افرادی سنتی و غیر علمی به عنوان مشتری و مصرف کننده به سمتشان بیایند و نهایتاً پس از مدتی از گود رقابت خارج خواهند شد. به صورت یک قانونی کلی اگر یک لوگو را مادر بزرگتان انتخاب و یا تائید می کند، شک نداشته باشید که در بازار شکست خواهید خورد!

فراموش نکنید که ماندگارترین و برجسته ترین آثار معماری عظیم آنهایی بوده اند که از ابتدا امر شالوده ای عظیم برای آنها در نظر گرفته اند. پس از آنکه پایه های کسب و کار خود را بنا کردید دیگر فرصت حفر و مهندسی شالوده نخواهید داشت، پس از همین حالا درست گام بردارید تا در آینده در برابر رقابت های بازار ناچار نمانید.

لوگو یکی از مهمترین عناصری است که کمک می کند تا یک برند و سازمان در بازار  به موفقیت دست یابند. لوگو را به عنوان یک عامل بسیار مهم و تاثیرگذار در ارتباطات بین کسب و کارتان و مصرف کننده ببنید که در گام نخست در آن درک از بازار هدف، درک از مشتریان هدف و خط مشی های کسب و کار به خوبی دیده شده است. پس از آن نیز لوگو خود را در سایت ها و انجمن های مختلف به نقد و بررسی بگذارید تا اطمینان حاصل کنید که هزینه صرف شده برای طراحی و خلق آن به درستی صورت گرفته است و به کمک آن می توانید ارتباط موثری بین خود و مصرف کننده برقرار کنید.

ضمناً بیشترین افرادی که می توانند شما را در زمینه طراحی یک لوگو راهنمایی کنند، مشتریان و افراد شرکت هستند. لذا از ایشان نیز دعوت کنید تا در کنارتان حضور داشته باشند.

روشهای رایج بازاریابان در توسعه وطراحی لوگو

مشتریان معمولا به لوگوی شرکت ها توجه ویژه ای دارند زیرا این علائم نشانگر ارزش محصولات وخدمات هستند و گاهی همین ارزش باعث میشود مشتریان برای خرید و یا دریافت خدمات علاقه کندی بیشتری نشان دهند.

ارتباطی که بین نوع محصول و نام شرکت و ارزش آن وجود دارد خیلی مهم میباشد. بازریابان حرفه ای همه این موارد را تبلیغات می نامند و از آنجایی که مشتریان عاشق تبلیغات هستد،بنابراین آرم و لوگوها را نیز دوست میدارند.

بازاریابان حرفه ای انتخاب یک لوگوی خوب و کامل را کلید حل همه مشکلات بازاریابی میدانند.

حال باید دید که راز طراحی موفق یک لوگو چیست؟

ابتدا باید سه رویکرد رایج  بازاریابان را در توسعه وطراحی لوگو، با کمک گرفتن از انس های تبلیغاتی مشاورین و مؤسسات طراحی لوگو، بررسی کرد.این سه رویکرد عبارتند از:

۱- دکوراسیون

۲- الحاق

۳- Golem

دکوراسیون: در روش اول متخصصین لوگوهایی متمایز از رقیبان خود در این زمینه  طراحی میکنند و امیدوارند با این روش مشتریان، آنها را از بقیه تمیز دهند. البته این روش ابتدایی است و برای به نتیجه رسیدن آن باید آن را با دو رویکرد دیگر تلفیق نمود.

الحاق: در روش الحاق ارزش ها و مفاهیم مرتبط با لوگو به اسم،نشانه و موضوعات مربوط به رویکرد قبل اضافه میشود.

در واقع مشتری، تصویر زیبابی لوگو و “ارزش” های افزوده به آن را در پیغام های الکترونیکی دیده و بلافاصله احساس می کند که این علامت تجاری نیازهای اورا برآورده می‌کند. طرفداران طراحی آرم های احساساتی نیز تقریبا از این روش استفاده می کنند و در تبلیغات، احساسات را تحریک می کنند.

Golem: در این رویکرد، بازاریابان، تبلیغات‌شان همراه با هویت انسانی و شخصیت پردازی می باشد و به این ترتیب مشتری با لوگو ارتباط برقرار می‌کند.

البته این سه روش پایه درستی ندارند و شرکت هایی که از این روش ها استفاده میکنند نتوانسته اند علامت تجاری موفقی را طراحی کنند. این سه نگرش، شرکت ها را به بیراهه کشانده، موجب شده پتانسیل و نیروی لازم برای طراحی آرم را ندیده بگیرند.

اما سودمند‌ترین رویکرد و روشی که وجود دارد روشی است که در مطلب زیر آمده است.

منطق توسعه‌ طراحی آرم با “ارزش” افزوده، مشابه منطق توسعه‌ تولیدات است. در هر دو مورد، وسیله ای تولید می‌شود که به درد مشتری بخورد. برای رفع نیازهای مشتری، دانستن نوع این نیازها مسئله مهمی است.

مصرف‌کنندگان، هنگام دست یابی به اهداف و امتیازات تجربی، احساسی، روانی و اجتماعی مصمم هستند. علامت‌های تجاری همراه با “ارزش”‌ های افزوده، ابزاری برای کمک به مصرف‌کنندگان در دست‌یابی به این اهداف هستند. این ابزار، عوامل کمکی و به زبان دیگر، عوامل کمکی اجتماعی هستند.

یک لوگو بدون یک سناریوی متقاعدکننده‌ برای افراد، ممکن است به لوگو شباهت داشته باشد؛ نام، نشانه و خصوصیات تصویری شناخته شده‌ای داشته باشد و حتی از روش های تبلیغاتی نیز استفاده کند، اما مصرف‌کنندگان به این محصول بی‌اعتنا می باشند.

تمام روش های موفق در تولید محصولات و ارایه‌ خدمات، در مورد طراحی لوگو نیز کاربرد دارد ،برای موفقیت باید چیزی را برای مشتری فراهم کرد که به آن نیاز دارد ولی نمی تواند خیلی سریع به آن دست پیدا کند.به این دلیل که تهیه آن برای مشتری کاری خسته کننده،پر زحمت و پیچیده است.

در این رویکرد، لوگوی شرکت ها مسائلی با هویت انسانی نیستند و هم‌چنین خارج از فکر مشتری هویت ندارند. آنها فقط ابزار هستند، ابزارهایی برای دست یابی به هدف نهایی.

احساسات را نمی توان به علامت های تجاری تزریق کرد؛ بلکه اگر به عنوان یک منبع سودمند در نظر گرفته شوند، احساسات را بر می‌انگیزند. احساسات مثبت، نتایج مستقیم این انتظارات هستند. سمبول های مختلف (نام، نشانه، فونت، نمادهاو…)بر خلاف انتظار تأثیر زیادی ندارند؛ آن ها در حقیقت، نشانه‌هایی هستند که ما را برای رسیدن به هدف اصلی هدایت می‌کنند.

مزیت های لوگوهای ترکیبی

انتخاب نوع مناسب از طراحی لوگو اولین قدم در راه  مطرح شدن شرکت شما ، اعتبار ، وماندگاری تان است. لوگوهای ترکیبی از “کاربردی ترین و شایع ترین نوع لوگوها” هستند. زیرا که:

  • این نوع از لوگوها در ذهن بیننده ماندگار تر هستند. مسلماً با طراحی ترکیبی از هر دو نوع لوگو بهترین  نتیجه در قالب یک لوگوی تصویری_ نوشتاری به مخاطب ارائه خواهد شد.
  • لوگوهایی که شما را شرح می دهند لوگوهای نوع تصویری هستند.این دسته از لوگوها آنچه شما انجام می دهید و آنچه شما را متفاوت می کند را در خود دارند . این عوامل همه کمک می کنند تا نام تجاری شما به آسانی شناخته شود.
  • لوگو ترکیبی انتخابی عالی برای شرکت های کوچک، متوسط و یا شرکتهای تازه تاسیس است . در به رسمیت شناختن نام تجاری همگام با ایجاد آن شرکت بسیار کمک کننده است ، چرا که یک لوگو ترکیبی هر دو قدرت بصری و توصیفی  را هم زمان در خود دارد. تصویر به کار رفته در لوگو می تواند برای مخاطب خود معرف خدماتی باشد که آن شرکت ارائه می دهد ، در حالی که نام شرکت را گسترش می دهد، باعث معروفیت آن نیز می شود.
  • قانون مربوط به کپی رایت در لوگوهای ترکیبی خیلی راحت تر از لوگوهای صرفاً تصویری قابل اجراست، چون لوگوی ترکیبی همیشه با نام تجاری استفاده می شود. این به طور خودکار باعث می شود لوگو منحصر به فرد شود.

۱۴ ایده خلاقانه برای طراحی لوگوی وب سایت

در این قسمت ۱۴ ایده نو برای طراحی لوگوی وب سایت را معرفی می کنیم.

۱- نمادپردازی

با استفاده از سمبل یا نماد می توانید به برجسته کردن هدف اصلی شرکت یا محصول خود بپردازید . با این حال این نماد باید به گونه ای باشد که به راحتی برای تمام اقشار جامعه قابل شناسایی بوده و فقط مختص یک قشر خاص از جامعه نباشد.

۲- افکت های متنی

استفاده از افکت های متنی بصری راهی منحصر به فرد برای طراحی آرم و لوگوی جذاب شماست. شکل دادن به متن به گونه ای که شبیه به یک تصویر به نظر برسد راهی بسیار خوب برای نشان دادن محصول خود و چشم انداز شرکت از طریق لوگو است.

۳- ساده سازی

سادگی جاذبه خاص خودش را دارد و تضمین می کند که دو برابر مردم را به خودش جذب کند. با استفاده از حروف ساده و یک نوع اشیاء می توانید لوگویی بسیار ساده و در عین حال حرفه ای را طراحی کنید که بیننده بدون در نظر گرفتن لوگو نمی تواند از آن عبور کند.

۴- افکت های جانبی

این افکت جانبی یکی از روشهای نو و ابتکاری طراحی است که نام برند ، شرکت یا محصول را به شیوه ای غیرمعمول نمایش می دهد. در اصل این لوگوها خود توضیحی هستند و در عین حال کاملا منحصر بفرد هستند.

۵- چند رنگ بودن

رنگ ها نیز بخش مهمی از طراحی آرم و لوگو محسوب می شوند. با استفاده از رنگ های درست و به جا می توانید تاثیر یک لوگو را در ذهن بیننده بالا ببرید. بنابر این چند رنگ بودن و هماهنگ بودن رنگ های لوگو با طراحی وب سایت شما می توانند لوگو را مدت ها در یاد و خاطره بیننده زنده نگه دارد.

۶- پیچیدگی و تخیلی

تصور و تخیل یک جنبه مهم از لوگو است. ایجاد یک آرم تخیلی با استفاده از برند کمپانی شامل ایجاد یک تصویر بسیار منحصر بفرد است که به راحتی با اولین حرکت قابل مشاهده نیست و این لوگو هیچ حد و مرزی ندارد و می توانید اجازه دهید تخیلات شما پرواز کند.

۷- استفاده از فضای منفی در تصاویر

گاهی اوقات نیاز است که به صورت اجباری در لوگوی خود فضای منفی ایجاد کنید. به عنوان مثال تصویر یک گل یا یک حیوان. این فضای منفی در اصل یک عکس دیگر را شکل می دهد و در نتیجه طراحی لوگو خلاقانه و دستکاری نشده است و برای مدت های طولانی در ذهن بیننده باقی خواهد ماند.

۸- استفاده از امضا

اگر می خواهید حس خودتان را در طراحی لوگوی وب سایت یا وبلاگ نشان دهید ، یک راه هوشمندانه و زیبا استفاده از امضای شخصی در لوگو است. این لوگوی شما به حالت امضا است اما در اصل نام برند شما به صورت امضا درآمده و یک طرح خاص است.

۹- استفاده از تصاویر غیر منظم با یکدیگر

اگر می خواهید لوگوی شما در دریایی از لوگوها که وجود دارد قابل شناختن باشد این روش بهترین برای شماست. با قرار دادن دو تصویر متضاد در کنار هم که تصویر اول حالت درست شما و تصویر دوم حالت قدیمی است . هر دو لوگو حتما باید کسب و کار یا نام تجاری شما هماهنگی داشته باشد.

۱۰- مدسازی

یک روش دیگر که جدیدا در میان طراحان لوگو رواج یافته گذاشتن یک سمبل یا نماد هماهنگ با حیطه کاری و قرار دادن نام برند در کنار سمبل است. این دو می توانند تکمیل کننده زیبایی یکدیگر باشند.

۱۱- استفاده هوشمندانه از انیمیشن

انیمیشن ها می توانند به عنوان یک عنصر ثابت در طراحی لوگو استفاده شوند. استفاده عاقلانه و درست از آنها در لوگو می تواند تاثیر نفوذ آن را بالاتر ببرد. پس عاقلانه و مناسب انیمیشن انتخاب کنید. در نظر بگیرید اگر برای کار حرفه ای لوگو استفاده می کنید ، دقت کنید که این کار چون به صورت انیمیشن است حتما نباید فانتزی باشد و کلاسیک و شکیل بودن آن در رتبه نخست قرار دارد.

۱۲- استفاده از چشم یا حلقه

اگر می خواهید این حس نوستالژی و حرفه ای بودن به بیننده دست بدهد لوگویی را طراحی کنید که داخل یک دایره قرار گرفته باشد یا در پس آن یک چشم نهفته باشد ، به این معنا که ما شما را می بینیم و نیازهایتان را درک می کنیم.

۱۳- لوگوی هرج و مرج

طراحی یک آرم و لوگوی هرج و مرج یا انتزاعی واقعا کاری سخت و بسی دشوار است و نیاز به استاد واقعی این کار دارد. این نوع لوگو در اولین بار شاید به چشم بیننده نیاید اما در دفعات بعدی حتما توجه بیننده را جذب خواهد کرد و به عبارتی تاثیرگذاری آن برای بار دوم و بارهای بعدی مشاهده خواهد شد.

۱۴- طراحی با یک حرف الفبا

گاهی اوقات کمتر گفتن بهتر از زیاد نگفتن است. طراحی یک لوگو با اولین حرف برند می تواند ارزش را دو چندان کند. این لوگو حتما باید تا حدی مینیمال ، زیبا ، نشادن دهنده خدمات و قدرت شما باشد.

با ایده هایی که در بالا بیان شد شما می توانید به راحتی نوع لوگوی مناسب خود را پیدا کنید. سعی کنید حتما در لوگو معنایی را نشان دهید ، چون باعث می شود بیننده سعی کند بیشتر آن لوگو را مشاهده کند و معنای مخفی را پیدا کند. سعی کنید در لوگوهای خود با ذهن بیننده بازی کنید!

 

نشانه های تجاری چگونه باید باشند؟

باید چشم نواز و ساده باشد.

با رنگ های ساده و احتمالا یک یا دو رنگ پر شوند.

متن به کار رفته در آن و یا در زیر آن باید کوتاه ، مختصر و خلاصه باشد.

یونیک و تک باشند به طوری که قبلا توسط شخص یا کمپانی دیگری استفاده نگشته باشد.

متناسب با مفاهیم بصری بر آمده از آن باشد. مثلا نشانه یک شرکت صنعتی باید از خطوط و فرم هایی تشکیل یافته باشد که هویت صنعتی بودن آن را منتقل کند. هرچه این موضوع بیشتر رعایت گردد، ارزش نشانه بهتر نمایان می گردد.