ویدئو

اسم یا لوگو کدام مهمتر است ؟؟

انتخاب اسم یا لوگو ؟؟

اسم یا لوگو ؟؟

واقعا کدوم مهمتره؟؟

خیلی مهمه که این سوال رو جواب بدیم بعد اقدام کنیم

اولین قدم در بحث راه اندازی یک کسب و کار و مهمتر از آن برندینگ کالا یا خدمات شما ، انتخاب اسم و لوگوی کاری شماست.

در طول سالهای کاریم ، خیلی به این مورد برخورد کردم که اشخاص و شرکت ها اسامی رو انتخاب کردن که خیلی با زمینه کارشان ارتباط نداشته و به همین خاطر بعد از چند سال فعالیت راکد ، وقتی به من مراجعه کردن برای پلن تبلیغاتی و بالا بردن سطح فروش ، متوجه این مسأله شدم و با چالش تغییر اسم آن کسب و کار ، برنامه ریزی های برندینگ بشدت دچار اتلاف زمان شده و این اتلاف باعث بروز مشکلات زیاد و برداشت هزینه در اجرای این روند بود.

پس قبل از انتخاب حتمی مشورت با مشاور تبلیغات یا برندینگ خود را فراموش نکنیم که انتخاب این مشاور خود نیاز به توجه خاصی دارد.

حتمی به این موضوع توجه داشته باشید که در هر لحظه باید مشاور تبلیغاتی و برندینگ شما باید در کنار شما باشد که در بلند مدت دچار مشکلات تبلیغاتی پیشرو نباشید چون تیم تبلیغاتی و برندینگ ، با بررسی جنبه های مختلف تبلیغات و برندینگ پیشنهادات را به شما می دهند .

در مرحله بعد مبحث ثبت برند و نشان تجاری مطرح هست و چه شرکت ها و مجموعه های کهنه کاری بودند که به دلیل نبود احتیاج نسبت به ثبت برند خود در گذشته اقدام نکردند و حالا بعد  از گذشت سالیان طولانی حتی ۴۰ تا ۵۰ سال اقدام به ثبت برند خودشون کردند.

 اما متاسفانه با مسئله تشابه اسمی در طبقه تولیدات مواجه شدند که به طور مثال در مواردی با عنوان برند حسن ( حسین سابق ) مجبور به ایجاد تبلیغات شده اند در مرحله بعد پس از انتخاب اسمی که درست شد ، اشتباها افراد سعی می کنند برای خود لوگویی تدارک ببینند و به سراغ طراح و گرافیست هایی می روند که برایشان لوگو هایی با عناوین تایپوگراف ، مونوگرام و غیره انجام دهند و با توجه به پیشرفت و گوشی های هوشمند هم اقدام به سرچ مواردی همچون لوگوی تولیدات فلان یا فروشگاه فلان می‌کند و با سمپل های روزمره مواجه میشوند که این سمپل ها اثر خود را در لحظه اول روی مخاطب خود میزارن و بدتر از همه اینکه میرن دنبال لوگو های خارجی و زمانی که سعی بر انتقال عناوین انگلیسی به فارسی میشه شمای بصری اون لوگو یا نشانه تغییر کرده و دیگر اثری روی سفارش‌دهنده لوگو ندارد و باعث به وجود آمدن شبهه در توانمندی  گرافیست و یا طراح میشه و این مساله را باید کاملاً در نظر گرفت که طراح و گرافیست با توجه به تراوشات ذهنی خودش و نیاز مشتری نسبت به خواسته اش از لوگو یا نشان تجاریش و شناخت جامعه مخاطبان محصول یا فروشگاه و همچنین در نظر گرفتن القای شمای بصری لوگو طرحی یا طرح‌هایی را در اختیار مشتری یا سفارش دهنده قرار می‌دهد.

شخص میاد و یک اسم رو مثلاً میز انتخاب میکنه برای فروشگاه لوازم یدکی اجاق گاز آشپزخانه و برای اسم میز سعی دارد تا از علامت دو شاخه سیم برق رو برایش ترکیب کنیم در لوگوی خودش استفاده کند حالا این چیدمان برای انتخاب اسم نسبت به محصول یا مواد قابل فروش در این فروشگاه آیا درست است یا خیر ؟

و اینکه انتخاب شمای بصری دو شاخ سیم برق برای محصولاتی که با اجاق گاز ارتباط دارند ، انتخاب درستیه ؟

متاسفانه ما در بین مشتریان خودمون این موارد را به وفور دیده ایم یا اینکه شخصی آمده اسمی را انتخاب کرده با عنوان پارچ و یک لوگوی را آورده به عنوان نمونه ارائه داده تحت عنوان مایکروسافت میگه من می خوام کلمه پارچ که برای مثلاً کار شیشه و بلور هست را مثل برند شرکت مایکروسافت یک الگوریتم بصری داشته باشد و اسم در یک راستا رو براش تعریف میکند ، 

اسم میزاریم بعد اعلام می کنند که علائم بصری لوگو قشنگ نیست با مشورت مشتری تغییرات لازم اعمال میشه بعد از تغییرات میان اعلام می‌کنند که نوشته ها جالب نیست مثل لوگوی مایکروسافت نشد باز هم نوشته ها را به لوگوی مایکروسافت نزدیک میکنم در نهایت می رسه به اینکه میگن ( آقا ببین لوگو ماکروسافت ساده و شیک ولی اینی که برای من میزنی قشنگ در نمیاد) این قیاس اشتباهه ، که شما بخواهید یک نوشته انگلیسی رو که سالهاست جایگاه خودش را در ذهن مخاطب به وجود آورده را با یک سری تغییرات از یک زبان دیگر به زبان دیگه انتقال بدیم هیچ وقت اثر مثبت در ذهن مخاطب مشتری نخواهد داشت ، اولین چیزی که میگن اینه که این شرکت ، مغازه یا فروشگاه داره با کپی برداری کار میکنه یا به اصطلاح فیکه

بعضی ها میان میگن ما کار تاسیسات ساختمانی انجام میدهیم و چند عنوان شغلی دیگه میان اعلام میکند از من می خوان که با یک شمای کلی بصری ، لوگویی طراحی کنم در مواردی که ما میتونیم با به وجود آوردن چند تا الگوریتم تصویری یک لوگوی پایدار را به وجود بیاریم.

 سعی می‌کنیم با القای یک شکل بصری دو یا سه عنوان خدماتی که دارند رو به تصویر بکشیم در حالی که این خدمات هیچگونه ارتباطی با همدیگه ندارن مثل تاسیسات ساختمان ، صافکاری خودرو در محل و تعمیرات لوازم خانگی من به عنوان یک طراح و گرافیست میتوانم این پارامترها را در قالب یک تصویر بیارم اما برای مخاطب هیچ گونه القای ذهنی نداره که بدونن این شکل معرف چه کار و چه خدماتی هست ، پس قبل از مراجعه به گرافیست حتمی این موارد رو در نظر بگیر ید.

خب حالا اسم یا لوگو .

اسم مهمتره که یه اسم خاص و نا آشنا باشه تا وقتی اشخاص اونو شنیدن ذهنشون درگیر اون اسم باشه اینکه من بیام به شما بگم اسم مجموعه ما هفت رنگه بیشتر ذهنتون درگیر میشه یا بگم اتمسفر ؟

پس اسم خاص بهتره حالا این اسم یا میتونه اسم علمی باشه یا اینکه میتونه یه بخش خیلی خیلی کوچیک از زمینه فعالیتتون باشه.

و اینکه چه نوع لوگویی رو باید از نظر سبک طراحی انتخاب بکنید این دیگه ثلیقه شما و طراح هست البته بازم با مشورت مشاور تبلیغات و برندینگتون برای اینکه در مورد انواع طراحی لوگو ها اطلاعات کسب کنید اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *