گرافیک محتوا

تولید محتوای گرافیکی

گرافیک چیست؟

گرافیک در فرآیند تولید محتوای گرافیکی به معنی هنر ترسیم خطوط و پدید آوردن طرح های تصویری برای انتقال یک پیام میباشد.

عکس و تصویر اولین چیزی است که بعد از شنیدن کلمه گرافیک به ذهن انسان خطور میکند.

یکی از راه های موفقیت در دنیای دیجیتال که از جذاب ترین و پرطرفدارترین آنهاست و بیشترین کاربرد را نیز دارد، تولید محتوای گرافیکی میباشد.

در دنیای دیجیتال” تولید محتوای گرافیکی ” به عنوان یکی از شاخصه های مهم دیجیتال مارکتینگ شناخته می شود. محتوا برای هر کسب و کار باید به صورت منحصر به فرد و مختص همان حوزه تولید شود.

این بدین معنی است که برای هر کسب و کار قبل از آنکه محتوایی تولید شود باید نیازهای مخاطب شناسایی؛ رفتار کاربران مختص به همان کسب و کار را آنالیز؛ و بر اساس آن یک استراتژی تولید محتوا ایجاد شود.

پس از تعیین استراتژی تولید محتوا، نوبت به طراحی و استفاده از ابزارها در دنیای دیجیتال می رسد. این ابزارها به چهار دسته کلی تقسیم می شوند: محتوای تصویری، محتوای متنی، محتوای ویدئویی و محتوای صوتی.

از بین این گزینه ها تولید محتوای گرافیکی ، به دلیل برقراری ارتباط سریع با مخاطب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحقیقات نشان داده است که حدود ۹۰ درصد از اطلاعات وارد شده در مغز بصری بوده و ۶۵ درصد از افراد نیز می توانند با دیدن تصاویر آن ها را در حافظه خود نگه دارند.

بنابراین استفاده از تصاویر گرافیکی مناسب و جذاب در محتوا و انتقال پیام به روشی خلاقانه، ابزار درستی برای پیروزی در رقابت تنگانگ بین برندها خواهد بود.

انواع محتوای گرافیکی

تصویر و عکس نوشته

اینفوگرافیک

موشن گرافی

اسلاید

اسکرین

استیکر

ایکون

اهمیت استفاده از تصاویر با کیفیت

استفاده از عکس های با کیفیت و جذاب در تولید محتوای گرافیکی بسیار حائز اهمیت است. اگر تصاویر استفاده شده در محتوای شما با کیفیت و جذاب باشند، مطمئنا افراد زیادی به آنها توجه خواهند کرد.

با اینکه همه میتوانند عکاسی کنند و از آنها به عنوان محتوای گرافیکی استفاده کنند ولی این تصاویر هیچ وقت نمیتوانند جایگاه طرح های سفارشی و منحصر بفرد را بگیرند و بازده آنها را نخواهند داشت.
پس اگر میخواهید محتوای گرافیکی که تولید کردید موفقیت آمیز باشد بهتر است از عکس های تکراری استفاده نکنید.

تاثیر و کاربرد محتوای گرافیکی

به طور کلی تاثیر محتوای تصویری و گرافیکی جذاب در فضای دیجیتال را می‌توان در این ۶ مورد خلاصه کرد:

  • جلب توجه مخاطبان در کوتاه ترین زمان
  • محبوبیت و رشد شبکه‌های اجتماعی
  • افزایش ماندگاری مخاطب در سایت و بالا رفتن رتبه سایت
  • افزایش فروش و سود به علت محتوای موثر در فضای مجازی
  • سرعت در انتقال پیام به مخاطب
  • ماندگاری مطالب در ذهن مخاطب

طراحی پست اینستاگرام امروز یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان کسب و کارها و فعالان فضای مجازی است. اگر تا دیروز برای رونق کسب و کار و فعالیت‌های تجاری تنها طراحی اینستاگرام در حالت کلی، یعنی صرف داشتن یک پیج و طراحی پیج اینستاگرام مهم بود، امروز دغدغه‌‌ها بسیار جزئی‌تر شده، تا جایی که طراحی پست و استوری اهمیت فراوانی یافته است.

 چگونه طراحی پست اینستاگرام انجام می‌شود؟

چند نکته کاربردی درباره طراحی پست اینستاگرام

جادوی رنگ را فراموش نکنید

با مخاطب حرف بزنید

یک پیشنهاد شگفت‌انگیز برای طراحی پست اینستاگرام

اینستاگرام یک اپلیکیشن تصویری است که تاثیرگذاری بالای آن امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست. چه کسب و کارهای کوچکی که حتی بدون داشتن یک فروشگاه کوچک به صرف داشتن یک پیج قوی اینستاگرام و دقت و ظرافت عالی روی جزئیات، صاحب فروش‌های بسیار بالا شدند.

اگر شما هم از صاحبان کسب و کار و مشاغل هستید و یا یک فعال فضای مجازی هستید که دوست دارید حرف‌ها و نظرات‌تان را بیشتر به گوش مردم برسانید، اگر جز آن دسته از بانوان هنرمند ایران زمین هستید که دوست دارید روزمره‌های زندگیتان و هنر کدبانوگری‌تان را شمار زیادی از افراد ببینند، این مطلب برای شما نوشته شده است.

پیگیری تمامی قسمت‌های این مقاله تا انتها آن نکات مهم را درباره طراحی پیج اینستاگرام و همین‌طور طراحی پست اینستاگرام به شما خواهد آموخت. پس برای برداشتن نخستین قدم به سمت قوی‌تر شدن پیج‌تان با ما همراه باشید.

باید بدانید که بارگذاری پست با روشی درست و در عین حال جذاب و گیرا اولین گام برای داشتن یک پیج قوی و در پی آن داشتن یک کسب و کار قوی است. اما این گام اولیه و در عین حال بسیار مهم چگونه باید برداشته شود؟

اینستاگرام یک برنامه تصویر محور است، برخلاف توییتر که متن محور است. اینجا حرف اول و آخر را جذابیت‌های بصری می‌زند. طراحی پست اینستاگرام یا به تعبیری خلق یک شیوه منحصر به فرد برای هر پیج، در تاثیرگذاری مطالب آن صفحه، به شهرت رسیدن آن صفحه و جذب بیشتر فالورر بسیار موثر است.

طراحی پست اتمسفر

پس اگر فکر می‌کنید با یک شیوه ساده برای مدیریت پیج اینستاگرام‌تان و بارگذاری پست می‌توانید در این بازار پر رمز و راز اینستاگرامی موفق شوید، باید گفت که سخت در اشتباهید.

چگونه طراحی پست اینستاگرام انجام می‌شود؟

حتما پست‌های تبلیغاتی اینستاگرام را دیده‌اید، باید بدانید که بیشتر پست‌هایی که پس از شنیدن این جمله در ذهن‌تان مرور کردید مربوط به پیج‌هایی است که به مدیریت اینستاگرام کسب و کارشان پرداخته‌اند. پیج‌هایی که با استفاده از یک طراحی گرافیک جذاب هم مخاطب را ترغیب به خرید از آن پیج می‌کنند و مهم‌تر از آن دیگران را وادار می‌کنند تا پست‌های خودشان را برای دیگران ارسال کنند.

در واقع این طراحی پیج اینستاگرام و طراحی پست اینستاگرام است که گویی مخاطب را مسخ کرده و تصمیمات او برای مدت کوتاهی را در اختیار ادمین اینستاگرام می‌گذارد.

البته هر محصول، روش طراحی پست اینستاگرام خاص خود را می‌طلبد، ولی در نهایت این محصول شماست که در ذهن و نگاه مخاطب برجسته می‌شود.

شاید مهم‌ترین نکته درباره چگونگی طراحی پست اینستاگرام این باشد که همیشه باید عکس‌ها و تصاویری که برای پست شدن در اینستاگرام طراحی می‌شوند، طوری باشند که توجه مخاطب را به هدف مدنظر مدیریت پیج اینستاگرام نزدیک کند. نباید طراحی انجام شده روی پست و حتی طراحی پیج اینستاگرام به نحوی باشد که مثل پارازیت، ذهن مخاطب را مشوش کند.

چند نکته کاربردی درباره طراحی پست اینستاگرام

قطعا تا وقتی که به حوزه ارائه خدمات و فروش در اینستاگرام وارد نشدید و تا زمانی که طراحی اینستاگرام برای کسب و کارتان را جدی نگرفته‌اید، متوجه رقابت شدید صفحات برای جذب مخاطب نخواهید شد؛ هرچند که چیزهایی هم درباره آن شنیده باشید.

در ابتدای مطلب گفتیم قدم اول برای طراحی پیج اینستاگرام به شکل قوی و اثرگذار طراحی پست مناسب و جذاب است. اما این طراحی جذاب و نمونه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

نکته اول اینکه یک پست اینستاگرامی باید اغواکننده باشد، یعنی آنقدر جذاب باشد که نتوانید آن را نبینید. فروشنده‌ای را در نظر بگیرید که با رفتار محترمانه‌اش، با زبان بدن جذابش و با حرف‌های وسوسه کننده‌اش، تردید مشتری را برای خرید تبدیل به یقین می‌کند.

طراحی اینستاگرام مربوط به شما که از کنار هم قرار گرفتن تک تک پست‌ها حاصل می‌شود، دقیقا مشابه رفتار همین فروشنده است. طراحی پست اینستاگرام باید احساسات مهمی همچون تحسین، کنجکاوی، آرامش و صمیمیت را در کاربران برانگیزد.

نکته بعدی اینکه برای طراحی پیج اینستاگرام کسب و کارتان نیازمند دنیایی از ایده هستید. صفحه اینستاگرام شما هویت شماست، پس در طراحی جز به جز این هویت کوشا باشید و مشاوره گرفتن را فراموش نکنید.

جادوی رنگ را فراموش نکنید

رنگ جادو می‌کند، این را ما نمی‌گوییم؛ بلکه اعتراف روانشناسان است. حتما نکات مهمی درباره روانشناسی رنگ شنیده‌اید و اینکه استفاده از هر رنگ چه تاثیری در ذهن انسان‌ها دارد. این روانشناسی رنگ نکته مهمی است که باید به درستی در طراحی پست اینستاگرام مورد توجه قرار گیرد.

رنگ قاب پست، پس زمینه احتمالی تصویر، رنگ نوشته‌ها و موارد دیگر، گزاره‌های مهمی است که می‌تواند طراحی اینستاگرام کسب و کار شما را بی‌نظیر کند.

با مخاطب حرف بزنید

اینستاگرام شبیه یک بیلبورد بزرگ در اتوبانی است که هزاران نفر آن را می‌بینند و این هنر مدیریت پیج اینستاگرام است که از این همه نگاه بتواند به نفع هدف خودش استفاده کند. البته پست اینستاگرام یک پله از بیلبورد هم جلوتر است، چرا که یک رسانه اجتماعی با تعامل دو سویه است. طراحی پست اینستاگرام به شکلی حرفه‌ای مخاطب را وادار به ثبت نظر و کامنت می‌کند و ثبت کامنت هم مساوی است با مراجعه بیشتر و فراگیر تر شدن صفحه.

یک پیشنهاد شگفت‌انگیز برای طراحی پست اینستاگرام

حال که نکات مهمی در زمینه اهمیت طراحی اینستاگرام قوی برای یک کسب و کار بیان شد و ضرورت توجه مضاعف به امر طراحی پست اینستاگرام با نگاهی حرفه‌ای بیان شد، اصلی‌ترین سوال این است که برای طراحی پست و قالب مناسب برای آن سراغ چه کسی برویم؟

توصیه می‌‌شود این امر خطیر و اثرگذار را به متخصاصان این حوزه و کسانی که تجربیات فراوانی در این کار دارند، بسپارید. تیم طراحی حرفه‌ای و با تجربه اتمسفر یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست که می‌توانید با تماس تلفنی با خدمات متنوع و تخصصی ما در زمینه فضای مجازی حول یک کسب و کار آشنا شوید.

طراحی آیکون

هنر طراحی آیکون برگرفته از واژه‌ی یونانی ikon به معنای تصویر است. آیکن گرافی یک شیوه‌ی استفاده از تصاویر برای بیان مفهومی خاص است. در این روش، تصاویر هر شی به‌صورت سمبل یا نماد استفاده می‌شود. آیکون‌ها، جهانی‌ترین زبان در دنیا هستند. می‌توان گفت تنها زبانی که در تمام دنیا فارغ از ملیت، نژاد، سن و جنس ‌درک‌پذیر است، تصاویر از جمله آیکون‌ها هستند. یک طرح گرافیکی کوچک که می‌تواند حاوی اطلاعات زیادی باشد و آن را در یک لحظه به مخاطب انتقال دهد. آیکون‌ها بدون استفاده از هیچ توضیح و متن اضافه‌ای یک‌سری مفاهیم را به مخاطبین انتقال می‌دهند و این ویژگی‌ای است که آیکون‌ها را متمایز و خاص می‌کند. نکته‌ی جالب‌توجه این است که از همان اوایل شکل‌گیری زندگی اجتماعی، انسان‌ها از نماد استفاده می‌کردند. تصاویر حک‌شده بر روی دیوارهای غارها نیز از نوع سمبل است که معنای برخی از آن‌ها، امروزه نیز درک‌پذیر است.

طراحی آیکون به چه کاری گفته می‌شود؟

طراحی آیکون یک فرایند ساخت طرح‌های مینیمال گرافیکی است که این طرح‌ها دارای مفهوم خاصی هستند. در علم کامپیوتر، آیکون به طرحی گفته می‌شود که برای نمایش یک تابع یا مؤلفه‌ی خاص، استفاده می‌شود. در رابط گرافیکی کامپیوتر یا همان GUI، عملیات و بخش‌های مختلف با آیکون‌های مجزا نمایش داده ‌شده‌اند. طراحی آیکون کار ساده‌ای نیست. برای این کار شما باید با دانش نمادها و شیوه‌های طراحی، آشنایی کامل داشته باشید. یک اصل مهم در طراحی آیکون این است که از نمادها به‌صورت مینیمال و با حداقل جزئیات استفاده شود؛ ولی، درعین‌حال آن طرح باید بتواند مفهوم را به‌سرعت انتقال دهد. اگر شما نیز به‌عنوان یک طراح گرافیک به کار در زمینه‌ی آیکون‌ها علاقه دارید باید ابتدا سمبل‌ها را بشناسید و با نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در ساخت یک آیکون آشنا شوید.

طراحی آیکون

تاریخچه‌ی اولین آیکون طراحی‌شده

همان‌طور که گفتیم پیشینه‌ی استفاده از نمادها و سمبل‌ها به دوران ماقبل تاریخ برمی‌گردد؛ یعنی، زمانی که انسان‌های اولیه برای انتقال مفاهیم و اطلاعات خود بر روی سنگ‌ها نمادها را حکاکی می‌کردند؛ اما، به‌طور خاص تاریخچه‌ی استفاده از آیکون‌ها در گرافیک کامپیوتری، به زمان تولد رابط کاربری گرافیکی یا همان GUI برمی‌گردد. طراحی آیکون برای اولین بار توسط Xerox Alto در سال 1981 انجام گرفت. زیراکس (Xerox) اولین سیستم‌عامل مبتنی بر رابط گرافیکی را ارائه کرد و استعاره‌ی دسکتاپ نیز اولین بار توسط این شرکت به‌کار برده شد. در ژانویه‌ی 1983، مکینتاش از آیکون‌های طراحی‌شده توسط سوزان کر در اپل لیزا، استفاده کرد. اولین آیکون‌ها، ساده و درعین‌حال قابل‌فهم بودند. این اولین باری بود کاربر با یک محیط گرافیکی و سیستم‌عامل مبتنی بر کلیک، کار می‌کرد. در 1985، آمیگا ورکبنچ، آیکون‌های رنگی را معرفی کرد و ویندوز ارائه شده توسط مکینتاش نیز به‌صورت کامل بر مبنای همین آیکون‌ها بود. سیستم GUI ویندوز با آیکون‌ها و سایر عناصرش، سال‌ها سلطنت کرد و طراحان از سراسر جهان برای محبوب‌ترین سیستم‌عامل، آیکون طراحی می‌کردند. به‌مرور طراحی آیکون به‌عنوان یک مهارت، تبدیل به یک دانش در طراحی گرافیکی شد و روز‌به‌روز رشد و پیشرفت بیشتری کرد.

هدف از طراحی آیکون

آیکون‌ها یک زبان مشترک میان تمامی افراد در دنیا هستند. بنابراین، هدف از طراحی آیکون‌ها نیز انتقال اطلاعات میان افراد با زبان یکسان است. مثال واضح این زبان، علائم استفاده‌شده در سطح شهرها، فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها و در دنیای کامپیوتر در تمامی برنامه‌های گرافیکی و وب‌سایت‌ها است. زمانی که شما به یک کشور دیگر سفر کنید، با کمک نمادهای نصب‌شده در فرودگاه می‌توانید بخش‌های مختلف را شناسایی کنید یا زمانی که در وب‌سایت‌های خارجی جستجو می‌کنید، آیکون‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در صفحات مختلف وب‌سایت، اطلاعات مدنظرتان را پیدا کنید. به‌طورکلی می‌توان گفت آیکون‌ها به افراد مختلف با مهارت‌های زبانی گوناگون کمک می‌کند تا بتوانند با سایر ملیت‌ها و ابزارهای مختلف تعامل داشته باشند. اینکه فرزندان ما امروزه به‌راحتی علیرغم سواد کم، قادر به استفاده از برنامه‌های مختلف کامپیوتری و موبایل هستند، به لطف وجود همین آیکون‌هاست. هدف دیگر از طراحی آیکون، انتقال سریع اطلاعات است. در یک تحقیق جالب که توسط “مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی” انجام‌گرفته است، مشخص شده که متوسط ​​زمان توجه انسان به یک مسئله از 12 ثانیه در سال 2000 به 8 ثانیه در سال 2013 کاهش یافته است. بنابراین در این عصر پرسرعت اگر شما بخواهید مفهومی را با کمک متن‌ها و به‌صورت نوشتاری منتقل کنید، زمان موردنیاز بیشتر از 8 ثانیه خواهد بود؛ اما، آیکون‌ها این زمان را به‌صورت چشمگیری کاهش می‌دهند.

نرم افزار های طراحی آیکون

نرم‌ افزار های طراحی آیکون زیادی برای دسکتاپ و موبایل وجود دارد. شاید معروف‌ترین و حرفه‌ای ترین ابزارها برای این کار، نرم‌افزارهای فتوشاپ و ایلاستریتور شرکت ادوبی و نرم‌افزار کورل دراو باشند. معمولا طراحان گرافیک حرفه‌ای برای ساخت آیکون از این ابزارها استفاده می‌کنند؛ اما، این ابزارها، به‌خاطر گستردگی کاربردی که دارند، برای طراحان مبتدی شاید مناسب نباشد؛ زیرا، یادگیری آن‌ها، کار چندان ساده‌ای نیست؛ اما، نگران نباشید ابزارهای دیگری نیز هستند که با کمک آن‌ها می‌توانید به‌سادگی آیکون‌های خود را طراحی کنید.

اولین نرم‌افزار طراحی آیکون

همان‌طور که پیشتر گفتیم، اگرچه شرکت مکینتاش یکی از اولین شرکت‌هایی بود که از آیکون در سیستم‌عامل خود استفاده کرد، پیش از آن نیز شرکت زیراکس برای کامپیوترهای زیراکس استار خود از رابط گرافیکی و آیکون استفاده کرده بود. شرکت مکینتاش از سال 1996 از نرم‌افزارهای شرکت  The Iconfactory برای طراحی و ساخت آیکن استفاده می‌کرد. این شرکت از سال 1997 تا 2004 مسابقاتی تحت عنوان Pixelpalooza برگزار می‌کرد که در این مسابقه، هنرمندان از سراسر جهان، می‌توانستند طرح‌های خود را برای استفاده در محصولات شرکت مکینتاش بفرستند. پاسخ به این سؤال که برای اولین بار دقیقاً از چه ابزاری برای طراحی آیکون استفاده‌ شده است، مشخص نیست؛ اما، نسخه‌ی اولیه‌ی فتوشاپ که یک ابزار گرافیکی با امکانات زیاد است از سال 1990 وارد بازار شد و این نرم‌افزار یکی از ابزارهای کاربردی برای طراحی آیکن به‌شمار می‌رفت.

رایج‌ترین نرم افزار های طراحی آیکون این روزها

اگر با نرم‌افزارهای ویرایش تصویر آشنایی ندارید و قصد طراحی و ساخت آیکون را دارید، ما در ادامه قصد داریم چند برنامه‌ی رایگان برای طراحی آیکون را به شما معرفی کنیم:

Junior Icon Editor : این نرم‌افزار برای استفاده روی سیستم‌عامل ویندوز است؛ اما، آیکون‌های ساخته شده در این ابزار در سایر سیستم‌عامل‌ها نیز ویرایش‌پذیرند. نرم‌افزار جونیور رنج وسیعی از رنگ‌ها، تا 16 میلیون رنگ، را پشتیبانی می‌کند که امکان ساخت آیکون‌ها به‌صورت حرفه‌ای را فراهم می‌نماید. با کمک ابزارهای مداد، براش، اَشکال و… که در این نرم‌افزار وجود دارد، شما می‌توانید آیکون‌های خود را در هر مدلی و با هر ضخامتی ایجاد کنید. همچنین این نرم‌افزار ابزارهای کاملی برای تغییر ابعاد مؤلفه‌ها دارد. نرم‌افزار جونیور خروجی کار شما را با فرمت‌های مختلف ازجمله ICO، PNG، XPM،XBM وICPR ذخیره می‌کند.

SimplyIcon : همان‌طور که از نام برنامه مشخص است، این نرم‌افزار یک ابزار طراحی آیکون به ساده‌ترین شکل ممکن است. با کمک این نرم‌افزار شما می‌توانید آیکون‌های خود را در ابعاد مختلف بسازید. همچنین تصاویر خود را با یک کشیدن و رها کردن ساده می‌توانید به‌صورت آیکون درآورید. فرمت خروجی این برنامه، ICO است و کیفیت مناسبی ارائه می‌دهد. در این نرم‌افزار شما می‌توانید از الگوها و شکل‌ها برای ساخت آیکون استفاده کنید. همچنین امکاناتی چون کار با لایه‌ها، ابزارهای مداد، براش و…، امکان ساخت آیکون‌های حرفه‌ای را برای شما فراهم می‌کند. مزیت این نرم‌افزار وجود یک راهنمای آنلاین برای پاسخگویی به سؤالات شما است. فقط باید در نظر داشته باشید برای عملکرد بهتر این برنامه، نرم‌افزار .NET Framework را روی سیستم خود نصب کنید.

IconsFlow : یک نرم‌افزار آنلاین رایگان برای ساخت و ویرایش آیکون است. این نرم‌افزار حاوی تعداد زیادی آیکون آماده است که شما می‌توانید هرکدام از آن‌ها را به‌صورت رایگان دانلود کنید. همچنین شما می‌توانید آیکون دلخواه خود را طراحی یا آیکون‌های قبلی خود را ویرایش نمایید. از جمله ابزارهای این نرم‌افزار، ویرایشگر اَشکال، کار با سایه‌ها و رنگ‌ها و تنظیم ابعاد است. یک ویژگی جالب در این نرم‌افزار، ارائه‌ی طرح‌های ترند و آیکون‌های جدید به‌صورت آماده است که شما می‌توانید ان‌ها را در طراحی خود به‌کار ببرید.

Greenfish Icon Editor Pro: یک نرم‌افزار رایگان برای ویندوز است که امکان ساخت آیکون‌های جدید یا ویرایش آیکون‌های قدیمی را برای شما فراهم می‌کند. جعبه‌ابزار کاربردی این نرم‌افزار شامل مداد، براش، شکل‌ها و متن‌هاست که به شما امکان ساخت آیکون‌های جذاب را می‌دهد. همچنین یک‌سری فیلتر در این نرم‌افزار وجود دارد که شما را قادر می‌سازد برای طرح‌های خود از افکت‌ها استفاده کنید. کار با این نرم‌افزار بسیار ساده بوده و رابط کاربری ‌آن حتی برای افراد مبتدی نیز مناسب است.

Iconion: یک نرم‌افزار رایگان برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک است. اگر شما توانایی یا فرصت ساخت آیکن را ندارید، این نرم‌افزار، با داشتن یک کتابخانه‌‌ی گسترده از آیکون‌ها، به شما کمک می‌کند. در صورتی‌که بخواهید خودتان طراحی کنید نیز، این برنامه ابزارهای زیادی ازجمله براش‌ها، بک‌گراندها، حاشیه‌ها، رنگ و سایه و بسیاری قابلیت‌های دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد. کار با این نرم‌افزار نیز ساده بوده و امکان پیش‌نمایش طراحی را قبل از ذخیره‌ی نهایی، برای شما فراهم می‌کند.

برای طراحی یک آیکون جذاب باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

یک طراحی آیکون خوب شامل مؤلفه‌ها و ویژگی‌های زیادی است؛ اما، سه مؤلفه‌ی اصلی برای طراحی و ساخت آیکون وجود دارد. کار طراحی مجموعه‌ی آیکون کمی دشوارتر از طراحی یک آیکون تنها است؛ اما، در هر دو صورت توجه به سه مؤلفه‌ی زیر نتایج خوبی ارائه می‌دهد:

فرم: ساختار زیربنایی یک آیکون است. اگر جزییات طرح را در نظر نگیرید، شکل پایه‌ی طرح، همان فرم آیکون است. انواع مختلفی از اشکال را می‌توان برای فرم آیکون انتخاب کرد؛ اما، اشکال هندسی اولیه، یعنی دایره، مربع و مثلث، معمولاً از نظر بصری استوارتر و مناسب‌تر هستند. پس از تعیین فرم، جزییات یکی‌یکی به فرم اضافه می‌شوند. انتخاب فرم مناسب برای انتقال مفاهیم بسیار اهمیت دارد.

وحدت زیبایی‌شناختی: به مؤلفه‌ها و ویژگی‌هایی گفته می‌شود که به‌صورت یکنواخت هستند و باعث زیبایی بصری آیکون می‌شوند. از جمله‌ی این مؤلفه‌ها می‌‌توان به میزان گردی گوشه‌ها و زاویه‌ها، وزن خطوط یکسان، سبک مشخص و رنگ‌های یکنواخت اشاره کرد. اگر شما یک مجموعه آیکون طراحی می‌کنید باید تمامی این مؤلفه‌ها در تمام آیکون‌های مجموعه‌ی شما یکسان باشد.

قابل‌شناسایی بودن: آنچه که آیکون‌های شما را از یکدیگر متمایز می‌کند، معنا و مفهوم آن است. طرح شما باید در نگاه اول مفهوم را به بیننده انتقال دهد. برای این کار شما الزاماً نباید تصویر واضح عنصر یا عملی که آیکون برای آن طراحی‌شده را به‌کار ببرید، شما می‌توانید از یک‌سری ویژگی‌های بارز آن مؤلفه استفاده کنید. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که تصویر علاوه بر اینکه باید گویا و واضح باشد، با سایر آیکون‌های مجموعه نیز باید هم‌خوانی داشته باشد.

مراحل طراحی آیکون

طراحی آیکون کار دشواری نیست؛ اما، باید یک‌سری اصول و قواعد را برای انجام این کار در نظر بگیرید. به‌طور کلی کار طراحی یک آیکون در چهار مرحله انجام می‌شود. در ادامه این چهار مرحله را بررسی می‌کنیم:

ساخت شبکه یا گرید: شبکه‌ی یک صفحه‌ی شطرنجی معمولاً 32 در 32 است که آیکون ما داخل آن قرار می‌گیرد. مزیت استفاده از این شبکه تنظیم فاصله‌های کناری آیکون و ترازبندی اجزا با نقطه‌ی میانی تصویر است.

با اشکال هندسی ساده شروع کنید: شروع با اشکال اساسی هندسی، لبه‌ها را، به‌ویژه در امتداد منحنی‌ها، دقیق‌تر رسم می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که مقیاس نسبی عناصر را به‌درستی تنظیم کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که تصویر شما در شبکه تراز شده است. بد نیست به این نکته نیز توجه کنید که برای بالا بردن کیفیت طراحی، بهتر است از اعداد ریاضی استفاده کنید. به‌عنوان مثال، برای محاسبه‌ی خطوط، زوایا، گوشه‌ها، منحنی‌ها و لبه‌ها از اعداد دقیق ریاضی استفاده کنید. محاسبه و رسم دقیق اشکال باعث بالاتر رفتن کیفیت طراحی شما می‌شود.

جزئیات طرح را به اندازه‌ی نیاز در آیکون قرار دهید: در گام بعدی، شما باید جزئیات کار را اضافه کنید که توصیه می‌شود کمترین میزان جزئیات را به کار ببرید. البته این جزئیات باید در حدی باشد که مخاطب بتواند مفهوم را درک کند.

عناصر و ویژگی‌های متمایز را در طراحی خود بگنجانید: این مرحله بیشتر مربوط به زمانی است که می‌خواهید یک مجموعه آیکون طراحی کنید و یک‌سری عناصر خاص را باید به‌صورت مشترک، در تمامی طرح‌ها، برای ایجاد یکنواختی اضافه کنید.

تعرفه طراحی آیکون

تعرفه طراحی آیکون بسته به نوع آیکون، تعداد آیکون، استایل دهی و حجم کار، متفاوت است. معمولاً آیکون‌های طراحی‌شده توسط افراد بسته به حجم کار مبلغی بین یکصد هزار تا 20 میلیون تومان به‌ازای هر آیکن محاسبه می‌شود.

سخن پایانی

 

آیکون مؤلفه‌ای است که از زمان ارائه‌ی رابط گرافیکی کاربر، GUI، در سیستم‌عامل‌های مختلف به‌کار گرفته شده است. امروزه نیز طراحی آیکون یک مهارت مهم برای طراحان محسوب می‌شود. می‌توان گفت تنها حرفه‌ای‌ترین طراحان گرافیک، قادر به طراحی و ساخت آیکون‌های جذاب و متمایز هستند؛ زیرا، این کار نیازمند احساس زیبایی‌شناسی زیادی است. اگر شما علاقه دارید که به‌عنوان یک طراح آیکون، کار خود را آغاز کنید در ابتدای کار باید دانش خود را در زمینه‌ی نمادها و سمبل‌ها بالا ببرید. در روند طراحی سعی کنید از سمت کلیات کار به سمت جزئیات بروید و مرحله‌به‌مرحله آنچه که گفته شد را اجرا کنید تا بتوانید یک طراحی خوب عرضه کنید.