کاتالوگ و بروشور

چنان چه قصد ارائه اطلاعاتی مکتوب یا مصور را دارید، همچنان استفاده از انواع کاتالوگ و بروشور بهترین ابزار است. کاتالوگ ها و بروشورها دارای انواع گسترده ای از شکل ها و فرم ها هستند. ساده ترین فرم آن، یک برگه یک روست. شکل های مفصل تر آن نیز دارای جلد و تعداد صفحات زیاد است.

همین طور انواع دیگری که دارای تاهای پیچیده ای هستند و همگی در یک قالب جا می گیرند و هدف واحد آن ها معرفی محصولات، تاریخچه، دوره های آموزشی و رساندن اطلاعاتی از این دست است.

چاپ کاتالوگ و بروشور با هدف برقراری ارتباط موثر بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان انجام می‌شود. وظیفه اصلی آن‌ها معرفی محصولات و خدماتی است که شما ارائه می‌کنید تا ضمن ایجاد اعتماد در مخاطب، او را به استفاده از محصولات و خدمات شما ترغیب کند. بسیاری تصور می‌کردند که با ورود به عصر دیجیتال، دوران طراحی و چاپ کاتالوگ هم به اتمام می‌رسد اما در عمل این اتفاق نیفتاد و این محصولات هنوز جایگاه ویژه‌ای در معرفی محصولات و برندسازی ایفا می‌کنند.

کاتالوگ چیست و چه فرقی با بروشور دارد؟

کاتالوگ دفترچه‌ای است که به معرفی خدمات و محصولات مختلف می‌پردازد و یک راهنمای کامل برای انتخاب محصولات و خدمات شما است. بروشور بیشتر جنبه تبلیغاتی و ترغیباتی دارد و به همین دلیل لحن آن با بروشور متفاوت است و بیشتر ابزار بازاریابی و فروش برای معرفی فرصت‌های ویژه فروش است. طراحی و چاپ کاتالوگ در اثرگذاری بیشتر آن و معرفی محصولات نقش حیاتی دارد.

تبلیغات سپید کاتالوگ

اگر طراحی و چاپ از کیفیت و خلاقیت لازم برخوردار باشد، احتمالا کاتالوگ شما در کتابخانه، قفسه یا میز تحریر افراد باقی خواهد ماند تا زمانیکه قصد خرید دارند به سراغ آن بروند و با شما تماس بگیرند. این ماندگاری باعث می‌شود شرکت‌ها حاضر باشند برای چاپ کاتالوگ هزینه کنند و به کیفیت آن اهمیت ویژه‌ای بدهند.

اطلاعات ارائه شده در بروشور کلی و جهت اطلاع رسانی به مشتری است اما در کاتالوگ اطلاعات با جزئیات بیشتر برای ارائه اطلاعات مناسب به کارشناسان و متخصص حوزه کاری شما ارائه می‌شود.

هدف از تهیه یک بروشور یکی از اهداف زیر است:

  • برند سازی : به شناسایی کسب‌وکار شما و اینکه در چه درجه‌ای از اعتبار قرار دارد کمک می‌کند و از این رو اهمیت بالایی دارد.
  • تبلیغات : تیم بازاریابی و فروش کسب‌وکارهای مختلف از بروشور به عنوان یک ابزار تبلیغاتی و با هدف دستیابی به فروش بیشتر استفاده می‌کنند.
  • آموزش : بسیاری از نکات آموزشی و بهداشتی از طریق بروشورهای مختلف آموزشی اطلاع رسانی می‌شود و اغلب به دلیل حجم کم اطلاعات، جاذبه‌های بصری و قابلیت حمل با استقبال بالایی مواجه می‌شود.
  • اطلاع رسانی : یکی دیگر از کارکردهای بروشور اطلاع رسانی در مورد محصولات و خدمات است که سال‌ها است مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طراحی کاتالوگ اتمسفر

چاپ کاتالوگ حرفه ای چه مشخصاتی دارد؟

برای چاپ کاتالوگ و بروشور راهکارهای مختلفی وجود دارد، اگر تیراژ کار شما بیشتر از ۵۰۰ عدد باشد چاپ افست برای شما بهترین گزینه است، چراکه رنگ‌ها را با بهترین کیفیت روی کاغذ می‌آورد و زمانیکه در ملاقات‌های حضوری یا نمایشگاه‌ها آن را در اختیار مراجعه کنندگان و مشتریان احتمالی قرار می‌دهید، متوجه کیفیت بالای آن می‌شوند.

برای تیراژ کمتر از ۵۰۰ عدد چاپ دیجیتال گزینه بهتری است که ظرف مدت بسیار کوتاهی کار را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در کمترین زمان ممکن بهترین کارهای چاپی را با کیفیت حرفه‌ای تحویل بگیرید. استعلام قیمت چاپ در این مجموعه در اسرع وقت انجام می‌شود و معمولا ظرف مدت ۳۰ دقیقه کارشناسان این مجموعه با شما تماس می‌گیرند و اعلام قیمت می‌کنند.

اگر فرم‌های الکترونیک روی سایت را تکمیل کنید، کارشناسان این مجموعه خیلی سریع‌تر با شما تماس می‌گیرند و ضمن ارائه مشاوره لازم، هزینه چاپ بروشور یا کاتالوگ را به شما اعلام می‌کنند.

چاپ کاتالوگ افست چیست و چه تفاوتی با دیجیتال دارد؟

چاپ افست برای چاپ سفارش‌هایی با تیراژ بالا کاربرد دارد و فرایند چاپ در دستگاه‌های افست انجام می‌شود. اساس کار چاپ افست بر مبنای سیستم رنگی CMYK که از ۴ رنگ اصلی تشکیل شده شکل گرفته است. هر رنگ در دستگاه به صورت جداگانه چاپ می‌شود تا در نهایت یک سفارش به شکل کامل آماده شده در اختیار مشتری قرار بگیرد.

چاپ دیجیتال این فرایند را سرعت می‌بخشد به همین دلیل در کارهایی که به سرعت عمل زیادی نیاز دارند یک گزینه مناسب است، کیفیت کارهای دیجیتال هنوز به سطح افست نرسیده و از این رو برای کارهای حساس چندان توصیه نمی‌شود.

هزینه چاپ افست به نسبت بالا است و از این رو برای چاپ سفارشاتی که تعداد پایین دارند، چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

چاپ دیجیتال روی انواع مختلف کاغذ امکان پذیر نیست و اگر نوع خاصی از متریال اولیه مورد نظر شما باشد، احتمالا باید از چاپ افست برای انجام کار خود استفاده کنید.

هنگام انتخاب نوع چاپ خود لازم است تعداد تیراژ مد نظر، کیفیتی که برای چاپ در نظر دارید و بودجه‌ای که به این کار اختصاص دادید را مشخص کنید و بر این اساس نوع چاپ خود را انتخاب کنید.

محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ به چه صورت انجام می‌گیرد؟

عوامل مختلفی در محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ و بروشور تاثیر گذار هستند. در اینجا به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم. قطع کاتالوگ، هزینه چاپ کاتالوگ با سایز رحلی و رقعی کاملا متفاوت است، همچنین جنس و  گرم کاغذ هم یک فاکتور تعیین کننده به شمار می‌آید، هرچه گرماژ کاغذ بیشتر باشد و جنس بهتری را انتخاب کنید، قطعا باید هزینه بیشتری را هم پرداخت کنید. در نهایت تعداد صفحات و تیراژ هم در کنار نوع پوشش جلد و رنگبندی در محاسبه قیمت تاثیر بسیاری دارد. اگر کاتالوگ شما نیاز به صحافی داشته باشد بسته به نوع صحافی‌ای که انتخاب می‌کنید هزینه آن هم تغییر خواهد کرد.

آیا چاپ کاتالوگ ارزان امکان پذیر است؟

برخی از چاپخانه‌ها سعی می‌کنند تا با ارائه قیمت پایین مشتریان بیشتری را جذب کنند اما از آنجا که کار چاپ هزینه‌بر است و به مواد اولیه مناسب و تخصص نیاز دارد، اگر قیمتی کمتر از انتظار دریافت کردید احتمالا باید منتظر دریافت کاری با کیفیت پایین باشید.

اتمسفر دیزاین با ارائه کیفیت بالای چاپ و قیمت‌های رقابتی موفق شده اطمینان مشتریان خود را جلب کند و در این مسیر سعی کرده رضایت مشتری را در اولویت اصول حرفه‌ای خود قرار دهد.

فراموش کنید هیچ ارزانی بی علت نیست و هیچ گرانی هم بی حکمت نیست، به همین دلیل پیش از ثبت سفارش چاپ کاتالوگ و بروشور از کیفیت کار مجموعه اطمینان حاصل کرده و نمونه کارهای چاپخانه را مشاهده کنید. نظارت چاپ حرفه‌‌ای همیشه در ارائه کار با کیفیت تاثیر گذار است که البته در مهرسام چاپ، نظارت دقیق و حرفه‌ای روی چاپ صورت می‌گیرد.

اتمسفر دیزاین چه خدماتی در زمینه طراحی و چاپ کاتالوگ ارائه می‌دهد؟

این مجموعه همیشه خدمات طراحی و چاپ با کیفیت ارائه می‌کند از این رو معمولا کار باطله و دور ریز در سفارش‌های تحویل داده شده مشاهده نمی‌شود. تعداد سفارشاتی که به مشتری ارائه می‌شود معمولا بیشتر از توافق است و با توجه به نبود ضایعات که در بسیاری از چاپخانه‌ها ۵ تا ۱۰ درصد کار تحویلی است و گاهی در قرارداد هم ذکر می‌شود، یک مزیت رقابتی ویژه به شمار می‌آید. مشتری به همین خاطر برای انجام سایر کارهای چاپی خود هم این مجموعه را انتخاب می‌کند.

سفارشات در موقع مقرر به مشتری تحویل داده می‌شود و خوش قولی یکی از اصول کاری بسیار حیاتی در این مجموعه به شمار می‌آید.

سرعت بالای تحویل به ویژه در مواردی مثل همایش‌ها و نمایشگاه‌ها یک امر حیاتی است که موسسات چاپی باید به آن توجه ویژه داشته باشند، که در اتمسفر دیزاین به خوبی رعایت می‌شود.

نبود دورریز و قیمت رقابتی در مقایسه با کیفیت بالای سفارش‌های تحویلی باعث می‌شود کارفرما از انتخاب این مجموعه رضایت کامل داشته باشد.

چاپ کاتالوگ و بروشور به انتخاب مصرف کنندگان به عنوان افرادیکه به یک کالا یا محصول نیاز دارند، کمک بسیاری می‌کند. معمولا در کاتالوگ‌ها نام محصول، مشخصات فنی و کارکردهای آن به با جزئیات ذکر می‌شود که انتخاب آن را برای علاقه‌مندان ساده‌تر می‌کند. بروشورها هم به دلیل ترغیب افراد به آشنایی با محصول، آگاهی از پیشنهادهای ویژه فروش و ارتباط با مشتری اهمیت ویژه‌ای دارند.

طی سال‌های اخیر و با وجود شکل گیری ارتباطات الکترونیک کاتالوگ و بروشور نقش حیاتی خود برای اطلاع رسانی و جذب مشتری را حفظ کرده است. هرچه کیفیت چاپ و طراحی این محصولات بهتر باشد قطعا شانس اینکه مشتریان آن را نگهداری کنند و هنگام خرید به کاتالوگ‌ها مراجعه کنند را افزایش می‌دهد.

نکات حرفه‌ای برای طراحی بروشورها

طراحی بروشور یکی از روشهای سنتی بازاریابی و تبلیغات است که با تغییر بازار هنوز کاربردهای موثر خود را دارد. بروشورها ابزارهایی آفلاین برای معرفی و بازاریابی کسب و کارها، خدمات یا محصولات هستند.

برای تولید بروشورهای حرفه‌ای نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید با رعایت آنها اقدام به طراحی بروشور تبلیغاتی کرد تا نتایج و تاثیرات خوبی برای کسب و کارها به همراه داشته باشند. بطور کلی بروشور ها یا جنبه بازاریابی و تبلیغاتی دارند و یا برای راهنمایی و آموزش موضوعی تهیه می شوند. کاربرد و اهمیت بروشورها با موضوع بازاریابی و تبلیغات ارجح تر بوده که به همین دلیل در این مقاله به آن پرداخته ایم.

بروشور چیست؟

بروشور شامل اطلاعات کسب و کارها، خدمات یا محصولات در قالب صفحات کاغذی تا شده است. بروشور کارکردی مشابه کاتالوگ دارند اما بصورت مختصر شده با هدف ارائه اطلاعات به مشتریان و ترغیب مخاطب به خرید محصولات یا خدمات می باشد. بروشورها ابزارهایی موثر در بازاریابی فیزیکی و فروش ملموس هستند. این ابزارها در درجه اول اسنادی تبلیغاتی هستند که برای معرفی یک شرکت، سازمان، محصولات، خدمات و اطلاع رسانی به مشتریان بالقوه استفاده می‌شوند.

طراحی بروشور اتمسفر

بروشور تبلیغاتی با چه کاربردها و اهدافی تولید می شوند؟

بروشور تبلیغاتی با یک هدف اصلی و چند منظور کلی طراحی و تولید می شود. هدف اصلی از طراحی بروشور تبلیغاتی افزایش اطلاعات مخاطبان در مورد یک کسب و کار یا محصول است. اما اهداف کلی از ارائه بروشور شامل بازاریابی، تبلیغات، شناسایی و معرفی به جامعه هدف و آموزش موضوعی به مخاطبان است.

اهداف اصلی بروشورها گسترش درک و افزایش اطلاعات خواننده از یک موضوع خاص است. ارائه این اطلاعات توسط بروشور در نهایت موجب معرفی یا تبلیغ یک کسب‌وکار یا محصول می‌شود.

مزایای بروشور ها برای کسب و کارها:
  • طراحی بروشور تبلیغاتی مزایای متعددی برای کسب و کارها به همراه دارد.
  • بروشورها به شکلی مختصر حامل اطلاعات جامعی از کسب و کارها، محصولات یا خدمات هستند.
  • جذابیت بصری بروشورها باعث می شود اطلاعات ارائه شده در ذهن مخاطب ماندگار باشد.
  • بروشورها ابزاری فیزیکی برای بازاریابی هستند که تاثیر بیشتری بروی مخاطب هدف دارند.
  • انتشار بروشور باعث اعتبار خدمات یا محصولات شما و اعتماد جامعه هدف می شود.
  • بروشورها ابزاری مقرون به صرفه نسبت به سایر روشهای تبلیغات هستند.
طراحی بروشور چه اهمیتی برای کسب‌وکارها دارد؟

بروشور یک ابزار بازاریابی موثر بوده که توسط بسیاری از شرکتها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. اهمیت طراحی بروشور تبلیغاتی به عنوان یک ابزار بازاریابی موثر به شرح زیر است:

جلب توجه بیشتر: سازمان‌ها بر روی طراحی حرفه ای و جذاب بروشور تمرکز دارند. از آنجایی که ابزارهای تبلیغاتی ملموس تاثیر ماندگار تری دارند، یک بروشور کمک می کند مخاطبان محصولات یا خدمات مورد نیاز خود را در اوقات فراغت بررسی کنند.

تسریع در خرید آفلاین و آنلاین: بروشورها هم مثل کاتالوگ ها می توانند در فضای آنلاین منتشر شده و بازاریابی دیجیتال را به ارمغان بیاورند.

تکمیل کانال‌های بازاریابی: با اینکه بازاریابی دیجیتال تاثیرات بسیار خوبی برای کسب و کارها دارد اما همچنان استفاده از بروشورها بعنوان کانال های مکمل نیاز می شود.

نکات مهم در طراحی بروشور تبلیغاتی

برای طراحی بروشورها به نکات و الزاماتی باید توجه داشت. از موارد مهمی که باید در طراحی بروشور تبلیغاتی رعایت شود شامل:

  • فونت زیبا و خوانا: متن خوانا و استفاده از فونت زیبا می‌تواند بر روی نحوه خوانش اطلاعات موجود در محتوای یک بروشور توسط کاربران تاثیر گذار باشد.
  • عکس‌های باکیفیت: استفاده از عکسهای با وضوح بالا می‌تواند یک بروشور را از نظر بصری لذت‌بخش کرده حس اعتماد را در بیننده ایجاد کند. در یک بروشور عکسها باید با رزولوشن ۳۰۰ دی پی آی استفاده شوند و توضیحی تصویری برای نوشته ها باشند.
  • صفحه آرایی مناسب: صفحه آرایی جذاب بروشور تبلیغاتی می‌تواند منجر به معرفی عالی یک کسب‌وکار شود. بروشورها می‌توانند دید مخاطب را افزایش دهند و اینکار باید با گرافیک جذاب انجام شود.
  • استفاده از یونیفورم برای صفحات: وجود یونیفورم نشان از برنامه‌ریزی و نظم در مدیریت صفحات داشته و هویت بصری بروشور را نشان می‌دهد.
  • استفاده از کد رنگ‌های استاندارد: رنگ‌ها می‌توانند موجب ایجاد ایده‌ها، انتقال پیام‌ها، برانگیختن علاقه و احساسات خاص شوند. برای نسخه های چاپی بروشور باید به رنگهای استاندارد CMYK در طراحی توجه داشت.
  • رعایت استانداردهای چاپ: برای طراحی بروشور باید استاندارهای چاپ به لحاظ انتخاب رنگ، سایز کاغذ، خطوط تا و برش، فاصله ی اطلاعات تا خط تا و برش را رعایت کرد.

چه اطلاعاتی در بروشور محصولات درج می‌شود؟

بروشور از طریق بازاریابی آفلاین و آنلاین کمک می کند تا مشتریان جدیدی جذب کنید. برای بازاریابی و تبلیغات از طریق بروشور باید اطلاعاتی را به مخاطبان ارائه کنید. اطلاعاتی که در یک بروشور تبلیغاتی درج می شود شامل:

  • لوگوی برند: لوگو مهمترین عنصر طراحی هر نوع تبلیغاتی است. لوگو نشان دهنده شخصیت و معرف هر کسب و کاری است که در طراحی بروشور تبلیغاتی هم بسیار الزام آور است.
  • اطلاعات متنی محصولات یا خدمات: توضیحات بروشور نباید پیچیده باشد. اطلاعات ارائه شده باید به گونه‌ای باشد که مخاطب بتواند به سرعت درک کنند. برای این منظور باید قبل از طراحی متن های اصولی، خوانا و مختصر تهیه شود.
  • استفاده از تصاویر باکیفیت و متقاعد کننده: عکسها ابزارهایی بصری و جذاب در تبلیغات مختلف هستند. برای تاثیرگذاری بیشتر بروشور باید از عکسهای با کیفیت و واقعی استفاده کنید. عکسهایی حرفه ای که جزئیات بالا داشته که کمک می کند مخاطب اعتماد بیشتری به برند و کسب و کارتان کند.
  • شعار تبلیغاتی: شعار تبلیغاتی یکی از فاکتورهای مهم برای بازاریابی و فروش محصولات است. اسلوگان یا شعار کمک می کند پیام  کسب و کارها به شکلی خلاصه و قابل درک به مخاطب منتقل شود.
  • اطلاعات تماس: استفاده از اطلاعات تماس یکی از نکات مهم در طراحی بروشور تبلیغاتی است. درج اطلاعات تماس ضمن ایجاد ارتباط بین کسب و کار و مخاطب باعث اعتمادسازی خواهد شد. تلفن، آدرس ایمیل و وب سایت، آدرس پستی و گاهی اوقات آیدی شبکه‌های اجتماعی از جمله موارد قابل درج در بروشورها است. محل درج اطلاعات تماس معمولا آخرین صفحه بروشور است.

انتخاب سایز مناسب بروشور و تاثیر آن در هزینه چاپ

انتخاب سایز مناسب برای طراحی بروشور تبلیغاتی یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در هزینه چاپ آن است. اینکه یک کسب‌وکار باید از چه سایزی از بروشور استفاده کند تا حد زیادی به محتوای بروشور، مکان و نحوه توزیع آن بستگی دارد. از محبوب‌ترین سایزهای بروشور A5  و پالتویی است که بسته به حجم اطلاعات ۲ لت تا چندین لت خواهند داشت. کیفیت و گرماژ کاغذ، نوع پوشش بروشور و استفاده از تکنیک های چاپ موارد دیگر تاثیرگذار در هزینه چاپ است.

بروشور تبلیغاتی حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • طراحی بروشور حرفه‌ای به لحاظ تبلیغاتی می‌تواند منجر به افزایش فروش و سود بیشتر شود. صرف نظر از کاربرد بروشورها، نکات مهمی وجود دارد که باید هنگام طراحی در نظر گرفته شود تا یک بروشور به ابزاری تاثیرگذار تبدیل شود. این عناصر شامل موارد زیر هستند:
  • هدف: هدف و استراتژی بروشور باید قبل از طراحی آن مشخص شود.
  • استفاده از هویت بصری: طراحی بروشور باید با توجه به هویت بصری هر کسب و کاری انجام شود. استفاده از لوگو، رنگ سازمانی، عکسهای اختصاصی و درج اطلاعات تماس بسیار مهم است.
  • توجه به مخاطب: اطلاعات و محتوای بروشور باید با توجه به نیاز مخاطبان تهیه شود. این امر با تحقیق، اطلاعات کلیدی، نمودارها یا سفارشی‌سازی مطالب ایجاد می‌شود. هر چه اطلاعات مفید تری به بروشور تبلیغاتی تزریق شود تاثیر بیشتری بروی مخاطبان بالقوه داشته و احتمال خرید آنها نیز بیشتر خواهد شد.
  • نحوه ارائه بروشور: در طراحی بروشور تبلیغاتی به نحوه ی انتشار(آنلاین یا آفلاین) و ارائه به مخاطبان باید توجه شود.
  • خلاقیت و طراحی: عناصر بصری بروشور بسیار تاثیرگذار بوده و لازم است با طراحی گرافیک اختصاصی به افزایش جذابیت بصری تبلیغات کمک کنید.
  • عناوین: عناوین و تیترها بروشور بسیار مهم هستند و بهتر است با استفاده از طراحی حروف برجسته شوند.
  • محتوای اصلی: محتوای متن بروشور باید به زبانی ساده و روان ارائه شود. محتوا باید اطلاعات خواننده را در زمینه محصول یا خدمات کسب و کار افزایش دهد. به عنوان مثال به جای پوشش تمامی اطلاعات، در خصوص ۳ نکته کلیدی صحبت کند. در صورت طولانی بودن داده‌ها از اینفوگرافیک یا نمودار نیز استفاده شود.
  • ارزشمند کردن بروشور: این امر با تحقیق، اطلاعات کلیدی، نمودارها یا سفارشی‌سازی مطالب ایجاد می‌شود. هر چه اطلاعات مفید تری به بروشور تبلیغاتی تزریق شود تاثیر بیشتری بروی مخاطبان بالقوه داشته و احتمال خرید آنها نیز بیشتر خواهد شد.