طراحی فولدر
فولدر تبلیغاتی یا همان پوشه نگهدارنده اسناد و مدارک است. طراحی فولدر در مجموعه اوراق اداری قرار میگیرد، پس باید حاوی اطلاعات و حال و هوایی باشد که در طراحی ست اداری لحاظ شده است.فولدر به شکلی که اوراق اداری مانند کارت ویزیت و سربرگ، بروشورها و یا کاتالوگ محصولات و حتی سی دی معرفی شرکت در آن قرار گیرد، به صورت یک ابزار تبلیغاتی مناسب استفاده میگردد.اطلاعاتی که در طراحی فولدر لحاظ میگردد، شامل لوگوی شرکت و نشانی کامل آن است. که در کنار آن میتوان به بیان مختصری از محدوده فعالیت شرکت پرداخت و شعار تبلیغاتی و تصاویری از فعالیتهای شرکت را نیز قرار داد.همانطور که بیان شد، فولدر یکی از عناصر اوراق اداری است، پس باید در طراحی فولدر از رنگ سازمانی، ترکیببندی و عناصر دیگری که در اوراق اداری بکار گرفته شده، استفاده کرد.
مزایای پوشه تبلیغاتی
پوشه های تبلیغاتی مارک دار ، سال هاست که به عنوان یک هدیه تبلیغاتی استفاده می شود، زیرا ارزش درک شده بالایی دارد و برای گیرنده مفید است. هنگام کار در یک محیط تجاری، مهم است که مدارکتان را سازمان دهی کنید و با داشتن یک پوشه تبلیغاتی، میتوانید به مشتریان یا کارمندان خود در انجام این کار کمک کنید.
فولدر های تبلیغاتی یک راه همه کاره عالی برای تبلیغ کسب و کار شما هستند. ما طیف وسیعی از پوشه های اسناد را متناسب با بودجه شما در اختیارتان قرار می دهیم.

فولدر تبلیغاتی در مدل های زیر می تواند باشد
- فولدر کاغذی : رایجترین و جذاب ترین نوع فولدرها است که قابلیت طراحی اختصاصی دارد
- فولدر طلقی : نمونه های مختلف و آماده که فقط می توان رو و پشت آن را چاپ لوگو و نوشته زد
- فولدر سمیناری : بصورت کیف چرم مصنوعی بوده و جای یادداشت و خودکار در آن تعبیه شده است. قابلیت چاپ لوگو بصورت طلاکوب و داغی دارد
- فولدر مدیریتی : بصورت کیف چرم طبیعی با کیفیت بالا است که جای یادداشت سازمانی و خودنویس دارد. قابلیت چاپ طلاکوب و برجسته لوگو را دارد
- سایز طرح فولدر تبلیغاتی
در واقع مقیاس اندازه و سایز فولدر بر حسب اندازه محتویات و کاغذهایی که داخلش گذاشته می شود محاسبه میشود، بنابراین کمی بزرگ تر از سربرگ طراحی و به چاپ میرسد تا بتوان سربرگ را درون آن قرار داد.
سایزهای باز و قالب باز برای فولدر باید بر مبنای سایز کاغذ استاندارد ۴۵*۶۰ – ۵۰*۷۰ – ۳۳*۷۰ باشد تا کمترین پرت کاغذ داشته باشیم.
نکات مهم در طراحی فولدر :
۱- در طراحی خود حتما پرت کاغذ را به صفر برسانید و از اندازه های استاندارد فوق استفاده کنید
۲- استفاده از رنگ : حتما از رنگ سازمانی شرکت و یا رنگ های پنتون استفاده کنید تا همخوانی با ساختار شرکت داشته باشد
۳- در فولدر خود از نوشته و متون زیاد خودداری کنید. به دلیل اینکه استفاده از شرح فعالیت های سازمان شما در این ابزار تبلیغاتی مناسب نیست و فولدر برای این طراحی و تولید نمی شود
۴- متون استفاده شده در طراحی فولدر تبلیغاتی : لوگو – نام شرکت – آدرس – تلفن – سایت – شعار تبلیغاتی – کیوآرکد
۵- از کیوآرکد حاوی اطلاعات مدنظر سازمان خود در فولدر استفاده کنید. این اطلاعات می تواند آدرس سایت – آدرس شبکه های اجتماعی – روشهای دسترسی و … باشد
۶- داخل فولدر حتما از رنگ تمپلات سازمانی یا پنتون استفاده کنید تا زیبایی چشمگیری به فولدر شما بدهد
۷- قبل از طراحی فولدر ، قالب فولدر خود را انتخاب کنید
۸- از قالب هایی استفاده کنید که نیاز مشتری را براورده کند
۹-قالب فولدر از استحکام بالا برخوردار باشد
۱۰- درب فولدر نیمه باز و باز نباشد که نیاز به چسب کاری باشد چرا که از جذابیت فولدر می کاهد
۱۱- درب فولدر می تواند قفل شود و در هم چفت شود.
۱۲- در قالب فولدر خود محلی برای جای کارت ویزیت – سی دی توسط تیغ های برشی لحاظ نمایید.
۱۳- اگر میخواهید داخل فولدر از برگه های زیادی مانند بروشور – لیست قیمت – کاغذ یادداشت جلسات استفاده کنید حتما عطف ۱ سانتی به بالا در نظر بگیرید.
۱۴- جیب فولدر می تواند چسبی باشد یا قفلی – سعی کنید بر اساس پرت کاغذ بهترین انتخاب جیب فولدر را داشته باشید
۱۵- در طراحی فولدر خود می توانید از یو وی موضعی استفاده نمایید که جذابیت فوق العاده ای به کار می دهد
نکات فنی در طرح فولدر تبلیغاتی :
سیستم رنگی (Mode) فایل شما باید CMYK باشد.
رزولوشن فایل طراحی باید ۳۰۰ پیکسل / اینچ باشد
محدوده امن : از هر طرف حدود ۱ سانتی متر لبه رنگ لحاظ گردد و در این محدوده از نوشته و تصاویر و لوگو استفاده نکنید.
به دلیل عدم تقارن از قراردادن حاشیه در کناره های کار خودداری شود.
از قراردادن نوشته و عناصر اصلی کار در محل های خط تا استفاده نشود
تفاوت رنگ دیداری در مانیتور – موبایل به علت RGB بودن با نمونه چاپی CMYK متفاوت خواهد بود
برای کنترل قبل از چاپ طرح فولدر را یک نمونه سیاه سفید چاپ نمایید و ماکت سازی دستی نمایید.
فرمت طرح ارسالی : JPG – TIFF – PDF می باشد اما اگر شما فایل باز را خواستید بفرستید می توانید از فرمت های PSD – ai – Corel هم استفاده نمایید. ( بهترین فرمت ارسالی طرح که به مشکل جابجایی و کاهش کیفیت نخورد PDF است )
قیمت طراحی فولدر تبلیغاتی :
قیمت طراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد که باعث می شود در کیفیت نهایی و خروجی کار تاثیرگذار باشد. یکی از عوامل : استفاده از تیم گرافیست حرفه ای است که مسلما از نظر کیفیت و اصول فنی متفاوت با طراحان فریلنسر و به اصطلاح دانشجو است. در نتیجه قیمت طراحی هم متفاوت است.
معمولا شرکت های تبلیغاتی از قیمت بالاتری نسبت به دانشجویان و طراحان دورکار در منزل برخوردارهستند که ضمانت کیفیت – کار تیمی و نظارت مدیران بر آن حائز اهمیت هم هست.
انجمن گرافیست های ایران قیمت طراحی فولدر را در ابتدای هر سال مشخص می کند و می تواند مبنای قیمت گذاری شرکت ها و طراح فولدر باشد.